RELATIONSHIPS APROPOS IN-GAME INDUSTRY OBJECTS

УДК 347.211 ББК 67.404.3

  • N.A. Pronina Altai State University Email: tashapronina@gmail.com
  • A.V. Buyanov Altai State University Email: buyanov_alexsey@mail.ru
Keywords: license agreement, objects of virtual reality, game objects, in-game industry objects

Abstract

The article is devoted to consideration of in-game industry objects, their legal nature and relationshipswith them. At the present stage of information technologies development, various means of leisure areincreasingly popular, in particular online games. It is also important that from the category of children’sgames, such leisure has grown into the rank of serious hobbies, accompanied by significant financialinvestments, which determined the relevance of this work. The incorporation of commodity-money relationsinto in-game ones inevitably entails the need to interpret such relations from the legal point of view. In orderto substantiate the need for legal regulation of relations with respect to the objects of the in-game industryusing the dialectical method, analysis and synthesis, various relations emerging with respect to such objectsare considered, constructions, including those developed by foreign authors, are proposed, which makes itpossible to delimit the range of subject relations to regulation by law. Various positions of understanding thiskind of relations are identified and briefly presented, also the possibility of using one of them is substantiated.The judicial practice of the Russian Federation on this issue was criticized, and the unfairness of the approachused by the Russian courts was revealed. As a result of the study, the authors propose to consider the relationsabout in-game objects as licensed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Архипов В.В. Виртуальная собственность: системные правовые проблемы в контексте развития индустрии компьютерных игр // Закон. 2014. №9. С. 69–90 // КонсультантПлюс.

2. Дюранске Б.Т., Кейн Ш.Ф. Виртуальные миры, реальные проблемы / пер. с англ. В.В. Архипова // Правоведение. 2013. №2. С. 115–134. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/virtualnye-miryrealnye-problemy/viewer (дата обращения: 01.09.2020).

3. Blizzard Entertainment, Inc. Восстановление предметов в World of Warcraft. URL: https://eu.battle.net/support/ru/article/16572 (дата обращения: 01.09.2020).

4. Сергей Будылин. Дело о волшебной маске, или Можно ли украсть несуществующее? URL: https://zakon.ru/blog/2017/5/10/delo_o_volshebnoj_maske_ili_mozhno_li_ukrast_nesuschestvuyu chee(дата обращения: 01.09.2020)

5. Архипов В. В., Рыбалов А. О. Право собственности на виртуальные объекты. URL: https:// lfacademy.ru/course/1496348/1496377? autoplay=t (дата обращения: 01.09.2020).

6. Горохова О. Н. «Игровое имущество» как разновидность «Виртуального имущества» // E-commerce и взаимосвязанные области (правовое регулирование) : сборник статей / А.А. Богустов, О.Н. Горохова, Д.А. Доротенко и др. ; рук. авт. кол. и отв. ред. М.А. Рожкова. М. : Статут, 2019. 448 с.

7. Победоносцев К.П. Курс гражданского права. Первая часть: Вотчинные права. М. : Статут, 2002. URL: http://civil.consultant.ru/elib/books/15/ (дата обращения: 01.09.2020)

8. Савельев А.И. Правовая природа виртуальных объектов, приобретаемых за реальные деньги в многопользовательских играх // Вестник гражданского права. 2014. №1. С. 127–150 // КонсультантПлюс.

9. Останина Е.А. Основание присоединения к многопользовательской онлайн игре — договор с участием потребителей // Право в сфере Интернета: сборник статей / рук. авт. кол. и отв. ред. д.ю.н. М.А. Рожкова. М. : Статут, 2018. С. 311–345 // КонсультантПлюс.

10. Решение мирового суда судебного участка №352 Басманного района г. Москвы от 1 февраля 2011 г. №2–01/11 // КонсультантПлюс.

11. Волчек Е. В. Жизнеспособность игровых аккаунтов и виртуальных игровых объектов в деле о банкротстве. URL: https://zakon.ru/blog/2020/4/9/zhiznesposobnost_igrovyh_akkauntov_i_virtualnyh_igrovyh_obektov_v_dele_o_bankrotstve#_ftn11 (дата обращения: 01.09.2020)

12. Архипов В.В. Интеллектуальная собственность в индустрии компьютерных игр: проблемы теории и практики // Закон. 2015. №11. С. 61–69 // КонсультантПлюс.

13. Wargaming. Лицензионное соглашение от 01.04.2017 г. URL: https://legal.ru.wargaming.net/ru/eula/ (дата обращения: 01.09.2020).

14. Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь. 6-е изд., перераб. и доп. М., 2011 // КонсультантПлюс.

15. Договорное и обязательственное право (общая часть) постатейный комментарий к статьям 307–453 Гражданского кодекса Российской Федерации / В.В. Байбак, Р.С. Бевзенко, О.А. Беляева и др.; отв. ред. А.Г. Карапетов. М. : М-Логос, 2017 // КонсультантПлюс.
Published
2020-12-23
How to Cite
Pronina N., Buyanov A. RELATIONSHIPS APROPOS IN-GAME INDUSTRY OBJECTS // Russian-Asian Law Journal, 2020, № 4. P. 37-46 DOI: 10.14258/ralj(2020)4.6. URL: https://ralj.ru/article/view/%282020%294.6.
Section
RUSSIAN LAW: HISTORY AND MODERNITY