POLITICAL TECHNOLOGIES AS A MEANS OF STRENGTHENING THE SOVEREIGNTY OF THE RUSSIAN FEDERATION
УДК 342.3 ББК 67.400.51
Abstract
The author examines the role of political parties in strengthening the political independence of theRussian Federation and analyzes the impact of political technologies on the sovereignty of the state. Using ahistorical perspective, the author compares two periods: the establishment of Russia as a democratic federalstate in the 1990s, governed by the rule of law, and the current period, when Russia is seeking to protect itsnational identity and constitutional values. Legislative regulation of political technologies is a difficult task,since political technologies often use methods of psychological manipulation. Currently, virtual space isactively used in political activities. In recent years, there has been an increase in the popularity of populistparties and parties of the median voter, which lack a clear political ideology. This may negatively affect thepolitical independence of the State. It is essential to address the issue of enhancing the political independenceof the state. To this end, a comprehensive approach should be adopted. Additionally, it is crucial to strengthenmeasures to ensure the legitimacy of political contestation between political parties.
Downloads
References
2. Советников И.В. Злоупотребления правом в избирательном процессе. М. : ЧеРо, 2010. 124 с. Доступ из справ.‑правовой системы «КонсультантПлюс».
3. Разумовский В.Ю. Российская «партия власти» и региональная политическая элита — интересы, противоречия, перспективы // Сравнительная политика. 2021. №2. С. 38–53.
4. Решение Верховного Суда Российской Федерации от 1612.2004 № ГКПИ2004–1295 // Вестник Центризбиркома РФ. №1. 2005.
5. О жалобе политической партии «Политическая партия «Российская объединенная демократическая партия „ЯБЛОКО”» : Постановление ЦИК России от 24.09.2021 №60/466–8 // Вестник ЦИК России. 2021. №20.
6. Полуэктов В. Полевые и манипулятивные технологии: Настольная книга менеджера избирательных кампаний. М. : Русская панорама, 2003. 464 с. Доступ из справ.‑правовой системы «КонсультантПлюс».
7. Андреева Е.В., Выскребенцев И.С. Формирование информационно-манипулятивной демократии в России // Вестник Гуманитарного университета. 2014. №3. С. 88–103.
8. Князев А.А. Энциклопедический словарь СМИ. Бишкек : Издательство КРСУ. 2002. Доступ из справ.‑правовой системы «КонсультантПлюс».
9. Политология: словарь-справочник / под ред. М.А. Василик, М.С. Вершинин и др. М. : Гардарики. 2001. Доступ из справ.‑правовой системы «КонсультантПлюс».
10. Максимов А.А. Онлайн-митинг как способ реализации политических прав человека // Актуальные проблемы российского права. 2021. №2. С. 30–38.
11. Князева И.И. К вопросу о понятии и сущности флешмоба как одной из форм проведения публичных мероприятий // Конституционное и муниципальное право. 2012. №8. С. 35–37.
12. Шмырев М.В. Публичные мероприятия как форма политической деятельности // Власть. 2008. №12. С. 67–71.
13. По делу о проверке конституционности положений ч. 2 ст. 20.2 Кодекса Российской Федерацииоб административных правонарушениях, п. 3 ч. 4 ст. 5 и п. 5 ч. 3 ст. 7 Федерального закона «О собраниях, митингах, демонстрациях, шествиях и пикетированиях» в связи с жалобой гражданина С.А. Каткова : Постановление Конституционного Суда Российской Федерации от 18.05.2012 №12‑П. URL: http://www.ksrf.ru/ (дата обращения: 10.01.2025).
14. По делу о проверке конституционности п. 1 и 6 ст. 5 Закона Республики Коми «О некоторых вопросах проведения публичных мероприятий в Республике Коми» в связи с жалобами граждан М.С. Седовой и В.П. Терешонковой : Постановление Конституционного Суда Российской Федерации от 01.11.2019 №33‑П. URL: http://www.ksrf.ru/ (дата обращения: 10.01.2025).
15. По жалобе Камчатского краевого отделения политической партии «Коммунистическая партия Российской Федерации» на нарушение конституционных прав и свобод п. 2 и 5 ч. 2 ст. 4 Закона Камчатского края «Об отдельных вопросах проведения публичных мероприятий в Камчатском крае» : Определение Конституционного Суда Российской Федерации от 18.06.2020 №1346‑О // Доступ из справ.‑правовой системы «КонсультантПлюс».
16. Определение Конституционного Суда Российской Федерации от 07.07.2016 №1428‑О/2016. URL: http://www.ksrf.ru/ (дата обращения: 10.01.2025).
17. Определение Конституционного Суда Российской Федерации от 26.11.2018 №3089‑О/2018. URL: http://www.ksrf.ru/ (дата обращения: 10.01.2025).
18. По делу о проверке конституционности положений Федерального закона «О внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации в части совершенствования законодательства о публичных мероприятиях» в связи с запросом группы депутатов Государственной Думы : Постановление конституционного Суда Российской Федерации от 10.11.2017 №27‑П // Официальный интернет-портал правовой информации. URL: http://www.pravo.gov.ru, 15.11.2017
19. Аничкин Е.С., Зубкова В.С. Фейки в период избирательных кампаний: правовой аспект // Российско-азиатский правовой журнал. 2025. №1. С. 23–28. https://doi.org/10.14258/ralj (2025) 1.4
20. Об отказе в принятии к рассмотрению жалобы гражданина Козырева Андрея Владимировича : Определение Конституционного Суда Российской Федерации от 27.09.1995 №69‑О/1995. URL: http://www.ksrf.ru/ (дата обращения: 10.01.2025).
21. Мелешкина Е.Ю. Доминирование по‑русски или мировой феномен? // Политическая наука. 2006. №1. С. 135–161.
22. Порошин А.В. Режим с доминантной партией как перспектива политической трансформации посткоммунистических государств // Политическая наука. 2014. №3. С. 232–248.
23. Мухаметов Р.С. Роль партии «Единая Россия» в консолидации элит на муниципальном уровне // Ars Administrandi. 2015. №1. С. 85–94.
24. Татаркин В.Е. Идеология политических партий в условиях реформирования партийной системы современной России // Среднерусский вестник общественных наук. 2014. №4. С. 39–44.
25. Глухова А.В. Популизм в XXI веке: временно, надолго, навсегда? // Вестник Московского университета. Серия 25: Международные отношения и мировая политика. 2021. Т. 13. №2. С. 33–61.
Copyright (c) 2025 Я. А. Коновальчиков

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
 - Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
 - Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
 
							
							


