LEGAL EDUCATION OF MINORS
УДК 37.017.4 ББК 74.005.26
Abstract
The article explores various methods of legal education that contribute to the formation of an individual'scorrect understanding of the law. The purpose of these methods is to create positive attitudes in a person torespect and respect the law, as well as to teach him civilized ways to resolve conflicts and prevent offenses. Thearticle examines in detail the system of educational and educational measures aimed at forming an appropriateattitude to the law. The article also analyzes the current methods of legal education in the educational processin the vocational training system, which are currently used.
Downloads
References
Адаева О.В. Методы правовоспитательного процесса / О.В. Адаева, А.С. Козуров // Право: история, теория, практика : материалы IV Междунар. науч. конф. (Санкт-Петербург, июль 2016 г.). СПб. : Свое издательство, 2016. С. 4–7.
Анализ анкетирования «Уровень правового воспитания подростков в Новосибирской области». URL: https://ставстройтех.рф (дата обращения: 07.01.2024).
Гуляихин В.Н. Правовая социализация человека : монография / В.Н. Гуляихин. М. : Юстицинформ, 2014. 280 с.
Дородонова Н.В. Регулирование вопросов по организации профилактики правонарушений несовершеннолетних в зарубежном законодательстве: история и современность / Н.В. Дородонова // Вестник Саратовской государственной юридической академии. 2017. №5 (118). С. 191–197.
Дронжек Н.В. Историческая ретроспектива правового воспитания детей подросткового возраста / Н.В. Дронжек // Инновационные педагогические технологии : материалы VI Междунар. науч. конф. (г. Казань, май 2017 г.). Казань : Бук, 2017. С. 25–28.
Кравченко О.В. Правовое воспитание несовершеннолетних: научные подходы к пониманию сущности / О.В. Кравченко // Юридическая наука: история и современность. 2019. №2. С. 162–173.
Макаренко А.С. Школа жизни, труда, воспитания / А.С. Макаренко // Учебная книга по истории, теории и практике воспитания. Ч. 1. Деловые и личные письма, статьи 1921–1928 гг. / А.С. Макаренко : сост. и коммент. А.А. Фролов, Е.Ю. Илалтдинова. Н. Новгород : изд-во Волго-Вятской академии гос. службы, 2007. 361 с.
Мухаммадиев Н.Б. Понятие, сущность и роль правового воспитания / Н.Б. Мухаммадиев // Вестник Таджикского государственного университета права, бизнеса и политики. Серия общественных наук. 2014. №1. С. 27–34.
Пеструилов А.С. Понятие и значение правового воспитания для современной России / А.С. Пеструилов // Вестник Краснодарского университета МВД России. 2020. №3 (49). С. 109–113.
Решетникова К.К. Правовое воспитание подростков: основные проблемы и пути совершенствования / К.К. Решетникова // Молодой ученый. 2021. №44 (386). С. 196–198.
Смольников И.В. Правовая воспитанность несовершеннолетних как результат правового воспитания / И.В. Смольников, В.В. Толмачева // Вестник Шадринского государственного педагогического института. 2019. №4. С. 20–25.
Тогилов М.С. Правовое воспитание, обучение и предупреждение молодежи / М.С. Тогилов // Пути повышения уровня правосознания и правовой грамотности в современном гражданском обществе. 2020. С. 239–244.
Хамроев Ш.С. Правовое воспитание как средство преодоления деформации правосознания молодежи (комплексный анализ) / Ш.С. Хамроев / Под ред. М.Т. Баймаханова. Душанбе, 2009. 156 с.
Хренова А. А. Правовое воспитание в России: история и современность / А. А. Хренова, О.В. Адаева // E-Scio. 2020. №6 (45). С. 155–162.
Щепеткина И. В. Структурно-функциональная модель эколого-правового воспитания студентов : монография / И.В. Щепеткина; Министерство науки и высшего образования РФ. Екатеринбург, 2019. 268 с.
Яценко А.М. Правовое воспитание как основа формирования правовой культуры / А.М. Яценко // Приоритеты развития АПК в условиях цифровизации и структурных изменений национальной экономики. 2023. С. 548–551.
REFERENCES
Adaeva O.V. Methods of law-education process / O.V. Adaeva, A. S. Kozurov // Law: history, theory, practice: proceedings of the IV International scientific conference (St. Petersburg, July 2016). St. Petersburg: Svoye publishing house, 2016. P. 4–7.
Analysis of the questionnaire “The level of legal education of adolescents in the Novosibirsk region”. URL: https://ставстройтех.рф (date of reference: 07.01.2024).
Gulyakhin V.N. Legal socialisation of a person: a monograph / V.N. Gulyaikhin. Moscow: Justitsinform, 2014. 280 p.
Dorodonova N.V. Regulation of issues on the organisation of prevention of juvenile delinquency in foreign legislation: history and modernity / N.V. Dorodonova // Bulletin of the Saratov State Law Academy. 2017. №5 (118). P. 191–197.
Dronzhek N.V. Historical retrospective of legal education of adolescent children / N.V. Dronzhek. // Innovative pedagogical technologies: materials of VI Intern. scientific conf. (Kazan, May 2017). Kazan: Buk, 2017. P. 25–28.
Kravchenko O.V. Legal education of minors: scientific approaches to understanding the essence / O.V. Kravchenko // Legal Science: History and Modernity. 2019. №2. P. 162–173.
Makarenko A. S. School of life, labour, upbringing / A. S. Makarenko // Study book on the history, theory and practice of education. Part 1. Business and personal letters, articles 1921–1928 / A. S. Makarenko: compiled and commented by A.A. Frolov, E.Yu. N. Novgorod: Publishing House of the Volga-Vyatka Academy of Public Administration, 2007. 361 p.
Mukhammadiev N.B. The concept, essence and role of legal education / N.B. Mukhammadiev // Bulletin of the Tajik State University of Law, Business and Politics. Series of social sciences. 2014. №1. P. 27–34.
Pestruilov A. S. The concept and importance of legal education for modern Russia / A. S. Pestruilov // Bulletin of Krasnodar University of the Ministry of Internal Affairs of Russia. 2020. №3 (49). P. 109–113.
Reshetnikova K. K. Legal education of teenagers: the main problems and ways to improve / K.K. Reshetnikova // Young Scientist. 2021. №44 (386). P. 196–198.
Smolnikov I. V. Legal education of minors as a result of legal education / I. V. Smolnikov, V.V. Tolmacheva // Bulletin of Shadrinsk State Pedagogical Institute. 2019. №4. P. 20–25.
Togilov M.S. Legal education, training and prevention of youth / M.S. Togilov // Ways to increase the level of legal awareness and legal literacy in modern civil society. 2020. P. 239–244.
Khamroev S. S. Legal education as a means of overcoming the deformation of legal consciousness of youth (complex analysis) / S. S. Khamroev / Edited by M.T. Baimakhanov. Dushanbe, 2009. 156 p.
Khrenova A.A. Legal education in Russia: history and modernity / A.A. Khrenova, O.V. Adaeva // E-Scio. 2020. №6 (45). P. 155–162.
Shchepetkina I.V. Structural and functional model of ecological and legal education of students: a monograph / I.V. Shchepetkina. Ekaterinburg, 2019. 268 p.
Yatsenko A.M. Legal education as a basis for the formation of legal culture / A.M. Yatsenko // Priorities for the development of agro-industrial complex in the conditions of digitalisation and structural changes in the national economy. 2023. P. 548–551.
Copyright (c) 2025 Д. В. Абакумова, А. С. Соколов

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).