FEATURES OF STATE REGULATION AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF PHYSICAL CULTURE AND SPORT

УДК 342.796 ББК 67.401.1

Keywords: physical culture, sports, state regulation and management, autonomy of sports, regulation models in sports, public and private systems of regulation of sports relations

Abstract

The authors analyzed the main directions for improving regulation mechanisms in order to findthe optimal balance of public and private interests in the process of implementing a particular model(interventionist or liberal) of state regulation and management in the field of physical culture and sports inthe state. As a result of studying the legislative regulation of sports relations in the Russian Federation, theauthors identified a number of features that are characteristic of state regulation and management in thefield of physical culture and sports. Based on the study of domestic and foreign experience in the regulationof sports relations, it is concluded that a certain autonomy of sports is ensured in all known models of stateregulation and management in the field of sports. Despite the liberal approach of a number of countries inthe regulation of sports relations, today there is an increase in the role of state influence on these relations,which is aimed at providing conditions for the sustainable functioning of national and international systemsof sports relations, protecting the public and private legitimate interests of participants in sports relations, aswell as generally recognized moral values. The complication of the interaction between public and privatesystems of regulation of sports relations determines the need for further scientific and practical research inorder to find effective mechanisms for their interaction and criteria for their optimal combination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Спортивное право России : учебник для магистров / отв. ред. Д.И. Рогачев. М., 2016. 640 с.

Chaker A.-N. Bonne gouvernance dans le sport. Une étude européenne. Strasbourg: Editions du Conseil de l’Europe, 2004. 112 p.

Recommendation № CM/Rec (2011) 3 of the Committee of Ministers to member states on the principle of autonomy of sport in Europe / Adopted by the Committee of Ministers on 2 February 2011 at the 1104th meeting of the Ministers’ Deputies. URL://http://www.coe.int/t/dg4/epas/source/Ressources/Rec%20_2011_3_Principe_autonomie_ sport_en.pdf.

Lyall C., Papaioannou T., Smith J. The Limits to Governance: The Challenge of Policy-making for the New Life Sciences. Farnham: Ashgate Publishing Limited, 2009. 284 p.

Валиев Р.Н. Эффективность государственно-правового регулирования в сфере физической культуры и спорта в современной России // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2017. Т. 2, №4. С. 105–112.

Филиппов С.С. Организационно-правовые особенности системы управления физической культурой и спортом // Ученые записки: научно-теоретический журнал. 2014. №6 (112). С. 201 -207.

Понкина А.И., Понкин И.В. О корреляции lex sportiva и спортивного права // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Юридические науки. 2012. №3. С. 109–118.

Якубов Ю.Д. Взаимодействие федеральной, региональной и международной спортивны систем в процессе осуществления физкультурно-спортивной политики // Омский научный вестник.2015. №1. С. 155–158.

Мурзин Д.В., Ольховский Р.М. Вопросы правового регулирования общественно-полезных услуг в области физической культуры и массового спорта // Российский юридический журнал. 2017. №6. С. 172–183.

Алексеев С.В. Международное спортивное право: становление и перспективы развития // Спорт: экономика, право, управление. 2008. №3. С. 26–31.

Якубов Ю.Д. Совершенствование политико-правового регулирования физкультурно -спортивной сферы в Российской Федерации // Власть. 2015. №2. С. 177–182.

De Dycker S. Good governance in Sport: comparative law aspects // The International Sports Law Journal. 2019. №19. Р. 116–128.

Kruessmann Т. Extending integrity to third parties: in search of a new model for anti-corruption in sports // The International Sports Law Journal. 2019. №18. С.136–149.

Вулах М.Г. Роль и пределы государственного регулирования в сфере физической культуры и спорта // Вестник Волжского университета им. В.Н. Татищева. 2009. №70. С. 74–80.

Коваленко Е.Ю., Тыдыкова Н.В. Соотношение частного и публичного начал в регулировании физкультурно-спортивных отношений // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки. 2021. Т. 5. №3. С. 251–258.

Близневский А.Ю. Оптимизация структуры регионального управленческого органа физкультурно-спортивной отрасли в Красноярском крае // Ученые записки: научно -теоретический журнал.2014. №6 (112). С. 34–41.

Беленов В.Н., Серпер С.А. Специфика развития региональной физической культуры и спорта (на примере городского округа Сызрань в 2010–2016 гг.) // Поволжский педагогический вестник. 2016. №1 (10). С. 80–84.

Енченко И.В. Анализ развития физической культуры и спорта в Республике Крым // Крымский научный вестник. 2018. №2 (19). С. 26–33.
Published
2022-06-30
How to Cite
Kovalenko E., Shavandina O., Тыдыкова Н. FEATURES OF STATE REGULATION AND MANAGEMENT IN THE SPHERE OF PHYSICAL CULTURE AND SPORT // Russian-Asian Law Journal, 2022, № 2. P. 17-24 DOI: 10.14258/ralj(2022)2.4. URL: http://ralj.ru/article/view/%282022%292.4.
Section
RUSSIAN LAW: HISTORY AND MODERNITY