FAKE ADVERTISING: ISSUES OF LEGAL QUALIFICATION
УДК 343.533.64 ББК 67.401.114
Abstract
The article analyzes the issues of legal qualification of fake advertising under the current legislationof the Russian Federation. The widespread dissemination of fake information in the 21st century has alsoaffected advertising information. The term “fake” and its derivatives “fake”, “faking” cover various cases ofdeception and forgery. The ultimate goal of spreading fake advertising is to manipulate the consumer's mind in order to increase sales. Fake advertising can be classified as inappropriate simultaneously under severalarticles of the Federal Law “On Advertising”, depending on the methods of presenting such informationand its context. The cases of distribution of false and unfair advertising, advertising that is an act of unfaircompetition, are analyzed. It is concluded that “fake advertising” is a broader concept than unreliable. Suchadvertising may simultaneously violate a number of prohibitions established by current legislation. It may beunethical, inciting to commit illegal actions or calling for violence and cruelty. The use of artificial intelligenceand the possibilities of the Internet has expanded the ways of influencing the consciousness of advertisingconsumers, an example of which is such a type of advertising as Fake Out Of Home with augmented reality.In all these cases, it is necessary to accurately qualify fake advertising not only in accordance with the FederalLaw «On Advertising», but also in accordance with administrative and civil legislation. The increasing scale ofthe spread of fake advertising, the negative consequences that the dissemination of such information entails,make it urgent to increase responsibility for its dissemination.
Downloads
References
Постановление Девятого арбитражного апелляционного суда № 09АП-28224/2021 от 16.06.2021 по делу № А40–21896/2021 // Картотека арбитражных дел: сайт. URL: kad.arbitr.ru/Document/Pdf/043726ff-eb11–4f1b-9dae-e17cd759b8dd/81d78459–5109–4958-ab9d-48e9438cea5e/A40–21896–2021_20210616_Postanovlenie_apelljacionnoj_instancii.pdf?isAddStamp=True.
О некоторых вопросах практики применения арбитражными судами Федерального закона «О рекламе» : Постановление Пленума ВАС РФ от 08.10.2012 №58 // Вестник ВАС РФ. 2012. №12.
О защите конкуренции: Федеральный закон от 26.07.2006 №135-ФЗ // СЗ РФ. 2006. №31 (1 ч.). Ст. 3434.
О применении «четвертого антимонопольного пакета» : Письмо ФАС России от 24.12.2015 № ИА/77666/15 // ФАС России: официальный сайт. URL: https://fas.gov.ru/documents/ia-74666–15.
Виртуальный «уход с рынка» сети магазинов «Sunlight» // Управление Федеральной антимонопольной службы по Волгоградской области: официальный сайт. URL: https://volgograd.fas.gov.ru/news/12836.
Мнимая ликвидация как недобросовестный способ привлечения покупателей. Сети магазинов выдано предупреждение // Управление Федеральной антимонопольной службы по Волгоградской области: официальный сайт. URL: https://volgograd.fas.gov.ru/news/12719.
В Самаре менеджера книготорговой фирмы оштрафовали за рекламу розог // Самарское УФАС : официальный сайт. URL: https://samara.fas.gov.ru/publications/13995.
Об отказе в передаче кассационной жалобы (представления) для рассмотрения в судебном заседании Коллегии ВС РФ: Определение Верховного Суда РФ от 22.01.2018 №309-КГ17–20623 //Сайт Верховного Суда РФ. URL: https://kad.arbitr.ru/Document/Pdf/16356d4e-b810–48b6–8545–5fda56cd5a2a/6b48356e-90a6–48a9–9ee0-f9c18527ebda/A60–1466–2017_20180122_Opredelenie. pdf?isAddStamp=True.
Решение Комиссии ФАС России № АК/39322/21 по делу №08/05/5–26/2021 от 17.05.2021 // База решений ФАС России. URL: https://br.fas.gov.ru/ca/upravlenie-kontrolya-reklamy-inedobrosovestnoy-konkurentsii/927199c0–986b-4eb5-b3f4-c34ce39553b4/.
О рекламе: Федеральный закон от 18.07.1995 №108-ФЗ // Российская газета. 1995. 25 июля.
Дружинин С.В. Заведомо ложная реклама как одно из посягательств на свободу конкуренции: оценка современных возможностей уголовно-правового реагирования // Образование и право. 2017. №12. С. 159–164.
О внесении изменений и дополнений в Уголовный кодекс Российской Федерации: Федеральный закон от 08.12.2003 №162-ФЗ // СЗ РФ. 2003. №50. Ст. 4848.
Литвинова К.И. Правовое регулирование заведомо ложной рекламы // Молодой ученый. 2022. №40. С. 111–112.
Copyright (c) 2025 И.В. Кирюшина

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).