FAKE ADVERTISING: ISSUES OF LEGAL QUALIFICATION

УДК 343.533.64 ББК 67.401.114

  • I.V. Kiryushina Altai State University, (Barnaul, Russia)
Keywords: fakes, fake information, advertising, false advertising, unfair advertising, misleading advertising

Abstract

The article analyzes the issues of legal qualification of fake advertising under the current legislationof the Russian Federation. The widespread dissemination of fake information in the 21st century has alsoaffected advertising information. The term “fake” and its derivatives “fake”, “faking” cover various cases ofdeception and forgery. The ultimate goal of spreading fake advertising is to manipulate the consumer's mind in order to increase sales. Fake advertising can be classified as inappropriate simultaneously under severalarticles of the Federal Law “On Advertising”, depending on the methods of presenting such informationand its context. The cases of distribution of false and unfair advertising, advertising that is an act of unfaircompetition, are analyzed. It is concluded that “fake advertising” is a broader concept than unreliable. Suchadvertising may simultaneously violate a number of prohibitions established by current legislation. It may beunethical, inciting to commit illegal actions or calling for violence and cruelty. The use of artificial intelligenceand the possibilities of the Internet has expanded the ways of influencing the consciousness of advertisingconsumers, an example of which is such a type of advertising as Fake Out Of Home with augmented reality.In all these cases, it is necessary to accurately qualify fake advertising not only in accordance with the FederalLaw «On Advertising», but also in accordance with administrative and civil legislation. The increasing scale ofthe spread of fake advertising, the negative consequences that the dissemination of such information entails,make it urgent to increase responsibility for its dissemination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

О рекламе: Федеральный закон от 13.03.2006 №38-ФЗ // СЗ РФ. 2006. №12. Ст. 1232

Постановление Девятого арбитражного апелляционного суда № 09АП-28224/2021 от 16.06.2021 по делу № А40–21896/2021 // Картотека арбитражных дел: сайт. URL: kad.arbitr.ru/Document/Pdf/043726ff-eb11–4f1b-9dae-e17cd759b8dd/81d78459–5109–4958-ab9d-48e9438cea5e/A40–21896–2021_20210616_Postanovlenie_apelljacionnoj_instancii.pdf?isAddStamp=True.

О некоторых вопросах практики применения арбитражными судами Федерального закона «О рекламе» : Постановление Пленума ВАС РФ от 08.10.2012 №58 // Вестник ВАС РФ. 2012. №12.

О защите конкуренции: Федеральный закон от 26.07.2006 №135-ФЗ // СЗ РФ. 2006. №31 (1 ч.). Ст. 3434.

О применении «четвертого антимонопольного пакета» : Письмо ФАС России от 24.12.2015 № ИА/77666/15 // ФАС России: официальный сайт. URL: https://fas.gov.ru/documents/ia-74666–15.

Виртуальный «уход с рынка» сети магазинов «Sunlight» // Управление Федеральной антимонопольной службы по Волгоградской области: официальный сайт. URL: https://volgograd.fas.gov.ru/news/12836.

Мнимая ликвидация как недобросовестный способ привлечения покупателей. Сети магазинов выдано предупреждение // Управление Федеральной антимонопольной службы по Волгоградской области: официальный сайт. URL: https://volgograd.fas.gov.ru/news/12719.

В Самаре менеджера книготорговой фирмы оштрафовали за рекламу розог // Самарское УФАС : официальный сайт. URL: https://samara.fas.gov.ru/publications/13995.

Об отказе в передаче кассационной жалобы (представления) для рассмотрения в судебном заседании Коллегии ВС РФ: Определение Верховного Суда РФ от 22.01.2018 №309-КГ17–20623 //Сайт Верховного Суда РФ. URL: https://kad.arbitr.ru/Document/Pdf/16356d4e-b810–48b6–8545–5fda56cd5a2a/6b48356e-90a6–48a9–9ee0-f9c18527ebda/A60–1466–2017_20180122_Opredelenie. pdf?isAddStamp=True.

Решение Комиссии ФАС России № АК/39322/21 по делу №08/05/5–26/2021 от 17.05.2021 // База решений ФАС России. URL: https://br.fas.gov.ru/ca/upravlenie-kontrolya-reklamy-inedobrosovestnoy-konkurentsii/927199c0–986b-4eb5-b3f4-c34ce39553b4/.

О рекламе: Федеральный закон от 18.07.1995 №108-ФЗ // Российская газета. 1995. 25 июля.

Дружинин С.В. Заведомо ложная реклама как одно из посягательств на свободу конкуренции: оценка современных возможностей уголовно-правового реагирования // Образование и право. 2017. №12. С. 159–164.

О внесении изменений и дополнений в Уголовный кодекс Российской Федерации: Федеральный закон от 08.12.2003 №162-ФЗ // СЗ РФ. 2003. №50. Ст. 4848.

Литвинова К.И. Правовое регулирование заведомо ложной рекламы // Молодой ученый. 2022. №40. С. 111–112.
Published
2025-03-18
How to Cite
Kiryushina I. FAKE ADVERTISING: ISSUES OF LEGAL QUALIFICATION // Russian-Asian Law Journal, 2025, № 1. P. 72-80 DOI: 10.14258/ralj(2025)1.11. URL: http://ralj.ru/article/view/%282025%291.11.
Section
PRIVATE LAW STUDIES