EDUCATION AS THE BASIS OF LEGAL AWARENESS: A CRITICAL LOOK AT LEGAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN CHALLENGES
УДК 340.12 ББК 67.0
Abstract
The article provides a comprehensive analysis of the role of education in the formation of an individual'slegal consciousness. The author examines modern approaches to legal education, identifying their strengthsand weaknesses in a changing socio-cultural and legal landscape. Special attention is paid to the ability ofeducational systems to adapt to new challenges, such as globalization, technology development and thestrengthening of transnational legal processes. The article offers a critical look at existing teaching methods and their compliance with the needs of future specialists entering the legal field. The author calls for thereform of educational programs, paying special attention to the development of critical thinking and theability to adapt to complex and dynamic legal situations.
Downloads
References
Трудовой кодекс Российской Федерации от 30.12.2001 №197-ФЗ (ред. от 08.08.2024) // Собрание законодательства РФ. 2002. №1 (часть I). Ст. 3.
Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29.12.2012 №273-ФЗ (ред. от 08.08.2024) // Собрание законодательства РФ. 2012. №53 (часть I). Ст. 7598.
Указ Президента Российской Федерации от 12.05.2023 №343 «О некоторых вопросах совершенствования системы высшего образования». URL: http://publication.pravo.gov.ru/ (дата обращения: 18.10.2024).
Основы государственной политики Российской Федерации в сфере развития правовой грамотности и правосознания граждан (утв. Президентом РФ 28.04.2011 № Пр-1168) // Российская газета. 2014. №151.
Постановление Правительства от 9 августа 2023 г. №1302 «О реализации пилотного проекта, направленного на изменение уровней профессионального образования». URL: http://static. government.ru/ (дата обращения: 18.10.2024).
Агузумцян Р.В., Хачатрян Н.Г. Изучение феномена духовности в контексте религиозного знания и психологической науки // Национальный психологический журнал. 2012. №. 1. С. 74-80.
Асканова О.В., Казанцева Ю.В. Знаниевая и компетентностная парадигмы образования: чему под силу решение модернизационной задачи? // Мир науки, культуры, образования. 2015. №6 (55). С. 200–205.
Баранов В.М. Норморайтер как профессия // Вестник Саратовской государственной юридической академии. 2017. -№6 (119). С. 26–29.
Берман Г.Дж. Западная традиция права: эпоха формирования / пер. с англ. 2-е изд. М. : Изд-во МГУ: ИНФРА-М -НОРМА, 1998. 324 с.
Вербицкий А.А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения. М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 167 с.
Демидов А.А., Третьяков А.Л. Петербургская модель этико-правового образования детей и молодежи: некоторые подходы к процессу формирования правовой культуры личности // Управленческое консультирование. 2016. №5. С. 146–148.
Дольникова Л.А. Конституционное право на образование советских граждан : автореф. дис. … канд. юрид. наук. Саратов, 1984. 34 с.
Зубова Я.В. Правовое образование как фактор становления новой правовой культуры в России // Вестник Адыгейского гос. ун-та (Майкоп). 2009. №2. С. 88–92.
Карасартова М.М., Косенко Т.С. Роль правового образования (воспитания) в становлении правовой культуры // Философия образования. 2012. №. 1. С. 210–217.
Климович Л.П., Логинова Н.Г. О формировании проектных компетенций в процессе образовательной подготовки юристов (на примере Сибирского федерального университета, г. Красноярск) // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2022. №4. C. 101–104.
Козлова Д., Галанина А. Выбор будущей профессии // Бюллетень медицинских интернет -конференций. 2017. Т. 7, вып. 6. С. 915–918.
Кокая Э.Т. Двери в профессию: профориентация студентов и развитие карьеры выпускников. 17 февраля 2023 // Юрайт. URL: https://urait.ru/news/2743 (дата обращения: 31.12.2023).
Платон. Апология Сократа / пер. М.С. Соловьева. // Суд над Сократом. Сборник исторических свидетельств / сост. А.В. Кургатников. СПб. : Алетейя, 1997. 453 с.
Переход на новую модель высшего образования в России планируется с 2025 года. URL: https://rsr-online.ru/news/2023/5/19/perehod-na-novuyu-model-vysshego-obrazovaniya-v-rossiiplaniruetsya-s-2025-goda/ (дата обращения: 18.10.2024).
Ректор ТГУ: новая модель образования учитывает запросы времени и рынка. URL: https://news.tsu.ru/ (дата обращения: 18.10.2024).
Субботина Т.Н., Петрова Т.Ю. Управление качеством образования: методологический аспект // Дневник науки. 2023. №5 (77). С. 31–33.
Токарева С.Н. Юридическое образование: вызовы нового времени // Образование и право. 2022. №9. С. 182–185.
Фомичев И.А. К вопросу об идейных истоках современной демократической традиции // Власть и элиты. 2018. Т. 5. С. 484–525.
Цицерон Марк Туллий. Избранные сочинения. М., 2000. 454 с
Юрицин А.Е. Качество юридического образования: взгляд сквозь призму социального благополучия педагога // Вестник Университета «Кластер». Электронный научный журнал. 2022. №3 (3). С. 114–1117.
Copyright (c) 2024 Д.В. Абакумова, А.С Соколов, А.И. Тютюк
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).