STATE SERVICES IN THE SYSTEM OF MODERN RUSSIAN STATE ADMINISTRATION
УДК 342.5 ББК 67.401
Abstract
The state services are considered in the article as a key characteristic of modern Russian stateadministration based on fundamental constitutional principles; their concept, legal bases, main trends,forms and principles in the conditions of digitalization of state administration are analyzed. There are doubtsabout the legality of the definition of the state service as a term given by the federal legislator but only fromthe point of view of the external form of its expression as an administrative-legal category; emphasis ismade on the constitutional legal component of the state services. According to the legal nature of the stateadministration which is characterized by both as a jurisdictional and procedurally positive activity, thearticle substantiates the author’s position that there are no grounds of an objective and subjective nature tocharacterize the modern Russian state, like any other, as a service organization, as well as in the conditionsof a dynamically developing system of providing state services to the citizens by the public authorities.
Downloads
References
Коженко Я.В., Мамычев А.Ю. Сервисное государство: проблемы теории реализации // Власть.
2010. №3.
Мартынова С.Э. Государственные и муниципальные услуги в рамках «сервисного государства»: объем и «субъекты» сервиса // Вестник ПАГС. 2011. №3.
Стырин Е.М. Электронное правительство: стратегии формирования и развития : дис. … канд. соц. наук. М., 2006.
Дубровин Ю. Новые направления современных административных реформ в ведущих странах Европейского союза // Власть. 2009. №1.
Васильева А.Ф. Административно-правовое регулирование публичных услуг в Германии и России: сравнительно-правовой анализ : дис. … канд. юрид. наук. СПб., 2009.
Forsthoff E. Rechtsfragen der leistenden Verwaltung. Stuttgart, 1959. (Форстхофф Э. Правовые проблемы позитивного государственного управления. Штутгарт, 1959).
Об утверждении Административного регламента Федеральной службы безопасности Российской Федерации по исполнению государственной функции по осуществлению федерального государственного контроля за обеспечением защиты государственной тайны: приказ ФСБ России от 05.03.2015 №152 (Зарегистрировано в Минюсте России 03.04.2015 №36720) [Электронный ресурс]. URL: http://www.pravo.gov.ru (дата обращения: 07.04.2015).
Об утверждении Административного регламента Федеральной службы безопасности Российской Федерации по предоставлению государственной услуги по осуществлению лицензирования деятельности по разработке, производству, реализации и приобретению в целях продажи специальных технических средств, предназначенных для негласного получения информации : приказ ФСБ России от 25.03.2013 №157/ (Зарегистрировано в Минюсте России 30.05.2013№28594) // Российская газета. 2013. 14 июня.
Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993) (с учетом поправок, внесенных Законами РФ о поправках к Конституции РФ от 30.12.2008 №6 ФКЗ, от 30.12.2008 №7-ФКЗ, от 05.02.2014 №2-ФКЗ, от 21.07.2014 №11-ФКЗ) // Собрание законодательства РФ. 2014. №31. Ст. 4398.
Бюджетный кодекс РФ от 31.07.1998 №45-ФЗ (ред. от 15.04.2019) // Собрание законодательства РФ. 1998. №31. Ст. 3823.
Гражданский кодекс Российской Федерации (часть первая) от 30.11. 1994. №51-ФЗ (ред. от 03.08.2018) // Собрание законодательства РФ. 1994. №32. Ст. 3301.
Гражданский кодекс Российской Федерации (часть вторая) от 26.01.1996. № 14-ФЗ (ред. от 29.07.2018) // Собрание законодательства РФ. 1996. №5. Ст. 410
Налоговый кодекс Российской Федерации (часть первая) от 31.07.1998. № 146-ФЗ (ред. от 01.05.2019) // Собрание законодательства РФ. 1998. №31. Ст. 3824.
Об организации предоставления государственных и муниципальных услуг: Федеральный закон от 27.07.2010 №210-ФЗ (ред. от 01.04.2019) // Собрание законодательства РФ. 2010. №31. Ст. 4179.
О государственных услугах: закон Республики Казахстан от 15.04.2013 № 88-V (ред.
от 02.04.2019) [Электронный ресурс]. URL: online.zakon kz|document|doc_id/ (дата обращения:
19.05.2019).
Кандрина Н.А. Предоставление государственных услуг населению как конституционно правовое отношение // Конституционное и муниципальное право. 2016. №11.
Послание Президента Федеральному Собранию РФ от 01.03.2018 [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_291976/ (дата обращения: 19.05.2019
Доклад Председателя Правительства РФ Д.А. Медведева на VI Московском международном форуме «Открытые инновации» (Сколково, 17 октября 2017 г.) // Официальный Интернет портал Правительства Российской Федерации [Электронный ресурс]. URL: http://government.ru/news/29668/ (дата обращения: 19.05.2019).
Петров М., Буров В., Шклярук М., Шаров А. Государство как платформа: доклад Центра стратегических разработок [Электронный ресурс]. URL: https://www.csr.ru/wp content/uploads/2018/05/ GOSUDARSTVO-KAK-PLATFORMA_internet.pdf (дата обращения: 19.05.2019).
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).