ABOUT THE CONTENT OF THE ACADEMIC DISCIPLINE “ENVIRONMENTAL LAW”
УДК 378.4 ББК 67.407
Abstract
The article deals with the content of the academic discipline “Environmental law”. On the basis of theanalysis of the state educational standards in the field of training “Jurisprudence”, the conclusion is madeabout the place of the discipline” Environmental law “in the main educational program of the university,the possibility in the conditions of the competence approach to vary the content of the discipline, takinginto account the goals and objectives of the course, formed within the course of competencies, the profileof training. Based on a comparative analysis of educational programs on environmental law, implementedboth in universities of Russia and neighboring countries (the Republic of Kazakhstan, the Republic ofUzbekistan), the authors highlight the didactic features of this academic discipline. The article showsvarious approaches to the formation of the content of the discipline “Environmental Law”. It is noted thatit is necessary to use modular technologies taking into account inter-subject connections, the introductionof new training elements focused on practice. The interdisciplinary nature of the content of the academicdiscipline “Environmental Law”, the demand for knowledge of such content in the market of legal servicesallow us to speak about the feasibility of applying a practice-oriented approach to the design of the contentof the academic discipline.
Downloads
References
2. Новгородцева И.В. Педагогика с методикой преподавания специальных дисциплин. М., 2017.378 с. URL: https://www.studentlibrary.ru/book/ISBN9785976512801.html.
3. Профессионально-педагогические понятия: учебное пособие для вузов / сост. Г. М. Романцев, В.А. Федоров, И.В. Осипова, О.В. Тарасюк ; под ред. Г.М. Романцева. Екатеринбург, 2005. 455 с. URL: //https://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/23137/1/5–8050–0168–3_2005.pdf.
4. Об утверждении государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования : приказ Минобразования РФ от 2 марта 2000 г. N 686 // Бюллетень Министерства образования Российской Федерации. 2000. №5.
5. Рабочая программа дисциплины «Экологическое право» по направлению подготовки (специальности) 40.03.01 Юриспруденция / ФГБОУ ВО «Челябинский государственный университет». URL: https://www.csu.ru/faculties/Documents/40.03.01Экологическое правоfr.pdf.
6. Рабочая программа дисциплины «Экологическое право» для направления подготовки 40.03.01 Юриспруденция ФГАОУ / ВО «Южно-Уральский государственный университет (национальный исследовательский университет)». URL: https://www.susu.ru/sites/default/files/univeris/421a67f0-cb4b-48bd-afae-c3e0ed065a30.pdf.
7. Рабочая программа дисциплины «Экологическое право» по направлению подготовки 40.03.01 Юриспруденция ФГАОУ ВО «Национальный исследовательский университет “Высшая школа экономики”». URL: https://www.hse.ru/ba/law/courses/339553544.html.
8. Примерная программа дисциплины «Экологическое право» для направления подготовки 030900 «Юриспруденция» / ФГБОУ ВО «Московский государственный университете им. М.В. Ломоносова». URL: https://docplayer.ru/55813181-Mgu-imeni-m-v-lomonosova-yuridicheskiy fakultetprimernaya-programma-naimenovanie-discipliny-ekologicheskoe-pravo.html.
9. Лозинская А. М., Шамало Т. Н. Модульное структурирование содержания обучения дисциплине // Педагогическое образование в России. 2014. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/modulnoe-strukturirovanie-soderzhaniya-obucheniya-distsipline/viewer.
10. Рабочая учебная программа дисциплины «Экологическое право Республики Казахстан» для специальности 050301 «Юриспруденция» Павлодарского государственного университета им. С. Торайгырова. URL: https://tou.edu.kz/arm/upload/umk_pdf/39017.pdf.
11. Скрипников Н.К., Мусаев Б.Т. Особенности преподавания экологического права с учетом требований стратегии развития Узбекистана на 2017–2020 годы // Современное образование. 2018. №3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-prepodavaniya-ekologicheskogo-prava-s uchetomtrebovaniy-strategii-razvitiya-uzbekistana-na-2017–2021-gody/viewer.
12. Об образовании в Российской Федерации : Федеральный закон от 29.12.2012 N273-ФЗ. URL:http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/.
13. Вендина О.В. Формирование содержания учебной дисциплины в свете компетентностного подхода (уровень высшего профессионального образования) // Вестник Ставропольского государственного университета. 2009. №62. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie -soderzhaniyauchebnoy-distsipliny-v-svete-kompetentnostnogo-podhoda-uroven-vysshego -professionalnogoobrazovaniya/viewer.
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).