THE NORMATIVE RESOLUTION OF THE SUPREME COURT OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN “ON THE PRACTICE OF THE COURTS APPLYING THE CRIMINAL LAW IN CASES OF CRIMES RELATED TO VIOLATION OF THE RULES OF THE ROAD AND THE OPERATION OF VEHICLES” DATED JUNE 29, 2011, AND THE CRIMINAL LAW

УДК 343:347.763 ББК 67.408

  • K.A. Bakishev Karaganda economic university Email: bakishev@yahoo.com
Keywords: road transport crimes, normative resolution, Supreme Court, traffic safety

Abstract

The Concept of the legal policy of the Republic of Kazakhstan for the period from 2010 to 2020emphasizes that the criminal law must meet the requirements of legal accuracy and predictability ofconsequences, that is, its norms must be formulated with a sufficient degree of clarity and based on clearcriteria that exclude the possibility of arbitrary interpretation provisions of the law. Meanwhile, an analysisof the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan shows that some articles on liability for road transportoffences are designed poorly. For example, Art. 346 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan ischaracterized by a combination of formal and qualified corpus delicti, as well as two forms of guilt — intentand negligence; in Art. 351 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, the circle of subjects of thecriminal offence was significantly reduced due to the unjustified exclusion of drivers of non-mechanicalvehicles. As a result, the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan in the regulatory decree «On thepractice of the courts applying the criminal law in cases of crimes related to violation of the rules of theroad and the operation of vehicles’ of June 29, 2011 made a number of errors and contradictions that led todifficulties in qualifying the criminal offence and the appointment criminal punishment. Taking into accountthe law-enforcement and legislative experience of Kazakhstan and other countries in the field of ensuringtraffic safety, the author proposes amendments and additions to the named regulatory decision of theSupreme Court of the Republic of Kazakhstan to improve its quality and improve law enforcement practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Global status report on road safety 2018. URL: https://www.who.int/ violence_injury_ prevention/road _safety_status/ 2018/en/ URL: (дата обращения: 12.01.20).

2. О дорожно-транспортных происшествиях, повлекших гибель или ранение людей: статистический отчет Комитета по правовой статистике и специальным учетам при Генеральной прокуратуре Республики Казахстан. URL: http:// service.pravstat.kz/ portal/ page/portal/ POPageGroup/ Services/Pravstat (дата обращения: 12.01.20).

3. Национальный план мероприятий по реализации Десятилетия действий по обеспечению безопасности дорожного движения и предупреждения травматизма на 2011–2020 годы. URL: http://niito.kz/naczionalnyij-plan-po-realizaczii-meropriyatij-na-2011–2020-gg. (дата обращения: 12.01.20).

4. Сулейменова Г.Ж. Роль и значение нормативных постановлений Верховного суда РК // Судебная власть в Республике Казахстан: история и перспективы : сб. научных трудов. Караганда, 2003.

5. Юрченко Р.Н. О практике применения судами уголовного законодательства по делам о преступлениях, связанных с нарушением правил дорожного движения и эксплуатации транспортных средств. Комментарий к нормативному постановлению Верховного суда Республики Казахстан №3 от 29 июня 2011 года. URL: https://tengrinews.kz/zakon/verhovnyiy_sud_ respubliki_ kazahstan/ sudoppoizvodstvo/id-T1100000003/.

6. Бакишев К.А. О нормативном постановлении Верховного суда Республики Казахстан «О практике применения судами уголовного законодательства по делам о преступлениях, связанных с нарушением правил дорожного движения и эксплуатации транспортных средств» от 29 июня 2011 года // Российский судья. 2012. №9.

7. Бакишев К.А. Система Транспортных правонарушений в новом УК Республики Казахстан // Lex russica (Русский закон). 2015. Т. 101. №4.

8. О внесении изменений и дополнений в некоторые нормативные постановления Верховного суда Республики Казахстан по уголовному и уголовно-процессуальному законодательству. Нормативное постановление Верховного суда Республики Казахстан от 20 апреля 2018 года. URL: https:// sud.gov.kz/rus/ legislation/CAT01/ 79695/2018 (дата обращения: 14.01.20).

9. Рарог А.И. Квалификация преступлений по субъективным признакам. СПб., 2002.

10. Обобщение судебной практики рассмотрения уголовных дел о транспортных преступлениях, предусмотренных ст. 346 УК Республики Казахстан. URL: http: //office. sud.kz/ forumTaldau/forum.xhtml (дата обращения: 13.10.19).

11. Чучаев А.И., Пожарский А.Ю. Транспортные преступления: понятие, виды, характеристика. М., 2018.

12. Обобщение судебной практики рассмотрения уголовных дел о транспортных преступлениях, предусмотренных ст. 351 УК. URL: http://office.sud.kz/ forumTaldau/ forum. xhtml? content. (дата обращения: 15.10.19).

13. Коробеев А.И. Транспортные преступления. СПб., 2003.

14. Петров С.А. Уголовно-правовая характеристика участников движения при нарушении правил, обеспечивающих безопасную работу транспорта // Российский следователь. 2016. №7.
Published
2020-07-06
How to Cite
Bakishev K. THE NORMATIVE RESOLUTION OF THE SUPREME COURT OF THE REPUBLIC OF KAZAKHSTAN “ON THE PRACTICE OF THE COURTS APPLYING THE CRIMINAL LAW IN CASES OF CRIMES RELATED TO VIOLATION OF THE RULES OF THE ROAD AND THE OPERATION OF VEHICLES” DATED JUNE 29, 2011, AND THE CRIMINAL LAW // Russian-Asian Law Journal, 2020, № 2. P. 69-75 DOI: 10.14258/ralj(2020)2.9. URL: http://ralj.ru/article/view/2.9.
Section
LEGAL SYSTEMS OF ASIAN COUNTRIES