THE BOLOGNA PROCESS: INTEGRATION OF HIGHER EDUCATION

УДК 347:349.2 ББК 67.405.02

  • I. Berg Turiba University Email: imants.bergs@turiba.lv
  • J.I. Ibragimov L.N. Gumilyov ENU Email: zhamaladen@mail.ru
  • S. S. Kapsalyamova KU Abaya Myrzakhmetova Email: berkut_kapsalyam@mail.ru
  • D.B. Osmanova KU Abaya Myrzakhmetova Email: o_dinara82@mail.ru
Keywords: education, higher education, Bologna process, education system, integration of higher education

Abstract

This work is devoted to the legal analysis of the implementation of the Bologna process in the Kazakheducation system. After signing the agreement on the implementation of the Bologna Process, Kazakhstanhas intensified international cooperation in the field of higher education. The integration of the country'shigher education system into the global educational space is one of the long — term strategic priorities ofthe republic. A significant number of bilateral intergovernmental agreements on cooperation with higherschools of foreign countries have been signed, and the number of direct agreements with foreign universitieshas increased significantly. Quality assurance systems are of fundamental importance for higher educationprograms. The degree or diploma of each cycle should determine the general direction and occupation, andthe qualification system should take into account all the diversity of individual needs, academic success anddemand in the labor market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Чугунов А., Ильясова А. Болонский процесс как метод интеграции высшего образования Европы и Российской Федерации. 2019. URL: https://kpfu.ru/portal/docs/F582880973/17. Chugunov.pdf.

Официальный сайт НААР. URL: http://www.iaar.kz/ru/about-ru/otchety-naar/51–2013–03–27–11–25–20/2013–03–27–12–11–34/118–2013–03–27–12–14–36.

Европейское пространство высшего образования: Совместное заявление министров образования европейских стран URL: http://hosting.vspu.ac.ru/~chul/bolon/index.htm.

Разработка совместных магистерских программ для Европы. Итоги магистерских программ ЕАУ — 2005. ЕАУ, Сократ.

Олейникова О. Болонский процесс и сопоставимость программ, дипломов и квалификаций высшего образования // Вестник Московского государственного университета. Серия: Психологические науки. 2009. С. 13–25.

Структуры квалификаций в высшем образовании в Европе: рекомендации Болонского семинара. Копенгаген, 27–28 марта 2003 г. Веб-сайт Берлинского Болонского саммита — 2018. С. 14–19.

Международный семинар по степеням бакалавра, Хельсинки, Финляндия, 16–17 февраля 2001 г.: Выводы и рекомендации семинара для Пражского саммита по высшему образованию. — п. 5.

ЮНЕСКО. МИПО Болонский процесс: его влияние в Европе и за ее пределами. 2013. С. 12.
Published
2023-06-23
How to Cite
Berg I., Ibragimov J., Kapsalyamova S. S., Osmanova D. THE BOLOGNA PROCESS: INTEGRATION OF HIGHER EDUCATION // Russian-Asian Law Journal, 2023, № 2. P. 42-47 DOI: 10.14258/ralj(2023)2.8. URL: http://ralj.ru/article/view/%282023%292.8.
Section
LEGAL SYSTEMS OF ASIAN COUNTRIES