COMPUTER GAMES AS A SUBJECT OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH

УДК 34.096 ББК 67.0

  • A.A. Vasiliev Altai State University Email: anton_vasiliev@mail.ru
  • Yu.V. Pechatnova Altai State University Email: jp_0707@mail.ru
Keywords: computer games, digitalization, interdisciplinary approach

Abstract

The article is devoted to the specifics of the study of computer games. The authors propose to analyzethe phenomenon of computer games in three dimensions: philosophical and cultural, socio-economic andpsychological and pedagogical. The research methodology consists of general scientific methods of systemanalysis and an interdisciplinary approach to the subject of study. As a result, the authors conclude that thereis a need for an integrated approach to the study of computer games and the impossibility of studying one ofthe aspects of computer games in isolation from the other. The experience of interdisciplinary research makesit possible to prevent a one-sided view of computer games and to consider the game as a key accompliceof progress that has led to the development of digital culture, new forms of cognition, means and scales ofcommunication, ways of monetization, new methods of psychological relief.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Хейзинга Й. Homo Ludens; Статьи по истории культуры / пер. с гол. Д. В. Сильвестрова. М.,1997. 416 с.

2. Гуревич П.С. Философия человека. М., 2001. Ч. 2. 209 c.

3. Кант И. Критика способности суждения. М., 1994. 367 с.

4. Витгенштейн Л. Философские работы. М., 1994. Ч. 1. 612 с.

5. Берн Э. Игры, в которые играют люди / пер. с англ. А.И. Фета. Нючепинг, 2016. 164 с.

6. S. Gregory Boyd, Brian Pyne, Sean F. Kane Video Game Law: Everything you need to know about Legal and Business Issues in the Game Industry, 2019. 254 p.

7. Raessens J. Playful Identities, or the Ludification of Culture // Games and Culture. January, 2006. Vol. 1 (1). P. 52–57.

8. Шевцов К.П. Компьютерные игры как предмет философского анализа // Вестник СПбГУ. 2016. Сер. 17. Вып. 1

9. Буглак С.С., Латыпова А.Р., Ленкевич А.С., Очеретяный К.А., Скоморох М.М. Образ Другого в компьютерных играх // Вестник СПбГУ. Философия и конфликтология, 2017. Т. 33. Вып. 2. С. 242–253. DOI: 10.21638/11701/spbu17.2017.212.

10. Bogost I., Ferrari S., Schweizer B. Gry informacyjne: dziennikarstwo epoki cyfrowej. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.

11. Маклюэн Г.M. Понимание Медиа: Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева. М., 2003. 464 с.

12. Галкин Д.В. Компьютерные игры как феномен современной культуры: опыт междисциплинарного исследования // Гуманитарная информатика. 2007. Вып. 3. С. 54–72.

13. Седых И.А. Обзор ключевых отраслей и рынков «Индустрия компьютерных игр-2020» // НИУ ВШЭ, 2020.

14. Архипов В.В. Виртуальное право: основные проблемы нового направления юридических исследований // Правоведение, 2013. №2 (307). С. 93–114.

15. Архипов В.В. Виртуальные миры и многопользовательские ролевые онлайн-игры в юридической теории и практике // Медиафилософия X. Компьютерные игры: стратегии исследования. СПб. : Издательство Санкт-Петербургского философского общества, 2014. С. 105–117.

16. Castronova, E. The Right to Play // New York Law School Law Review, 2004. 49 (1). P. 185–210.

17. Очеретяный К.А., Колесникова Д.А. Эпистемологические функции компьютерных игр // Вестник ПНИПУ. Культура. История. Философия. Право, 2018. №2. С. 27–38. DOI: 10.15593/perm. kipf/2018.2.02.

18. Грязнова Е.В., Самохвалова Н.В., Сухарева Н.Б. Компьютерные игры в развитии дошкольников: достоинства и недостатки // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования, 2020. №7 (49). С. 205–211.

19. Voiskounsky A.E. On the Psychology of Computer Gaming // Психология. Журнал Высшей школы экономики, 2015. Т. 12. №1. С. 5–12.

20. Ельникова О.Е., Комлик Л.Ю., Фаустова И.В. Компьютерные игры как фактор агрессивности студентов в эпоху цифровизации // Мир науки. Педагогика и психология, 2021. №3

21. Тулегенова А.Г. Компьютерные игры как фактор формирования аддиктивного поведения студентов // Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия «Проблемы педагогики средней и высшей школы». 2014. Т. 27 (66). №4. С. 107–118.
Published
2022-10-18
How to Cite
Vasiliev A., Pechatnova Y. COMPUTER GAMES AS A SUBJECT OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH // Russian-Asian Law Journal, 2022, № 3. P. 16-21 DOI: 10.14258/ralj(2022)3.3. URL: http://ralj.ru/article/view/%282022%293.3.
Section
RUSSIAN LAW: HISTORY AND MODERNITY