COMPUTER GAMES AS A SUBJECT OF INTERDISCIPLINARY RESEARCH
УДК 34.096 ББК 67.0
Abstract
The article is devoted to the specifics of the study of computer games. The authors propose to analyzethe phenomenon of computer games in three dimensions: philosophical and cultural, socio-economic andpsychological and pedagogical. The research methodology consists of general scientific methods of systemanalysis and an interdisciplinary approach to the subject of study. As a result, the authors conclude that thereis a need for an integrated approach to the study of computer games and the impossibility of studying one ofthe aspects of computer games in isolation from the other. The experience of interdisciplinary research makesit possible to prevent a one-sided view of computer games and to consider the game as a key accompliceof progress that has led to the development of digital culture, new forms of cognition, means and scales ofcommunication, ways of monetization, new methods of psychological relief.
Downloads
References
2. Гуревич П.С. Философия человека. М., 2001. Ч. 2. 209 c.
3. Кант И. Критика способности суждения. М., 1994. 367 с.
4. Витгенштейн Л. Философские работы. М., 1994. Ч. 1. 612 с.
5. Берн Э. Игры, в которые играют люди / пер. с англ. А.И. Фета. Нючепинг, 2016. 164 с.
6. S. Gregory Boyd, Brian Pyne, Sean F. Kane Video Game Law: Everything you need to know about Legal and Business Issues in the Game Industry, 2019. 254 p.
7. Raessens J. Playful Identities, or the Ludification of Culture // Games and Culture. January, 2006. Vol. 1 (1). P. 52–57.
8. Шевцов К.П. Компьютерные игры как предмет философского анализа // Вестник СПбГУ. 2016. Сер. 17. Вып. 1
9. Буглак С.С., Латыпова А.Р., Ленкевич А.С., Очеретяный К.А., Скоморох М.М. Образ Другого в компьютерных играх // Вестник СПбГУ. Философия и конфликтология, 2017. Т. 33. Вып. 2. С. 242–253. DOI: 10.21638/11701/spbu17.2017.212.
10. Bogost I., Ferrari S., Schweizer B. Gry informacyjne: dziennikarstwo epoki cyfrowej. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
11. Маклюэн Г.M. Понимание Медиа: Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Николаева. М., 2003. 464 с.
12. Галкин Д.В. Компьютерные игры как феномен современной культуры: опыт междисциплинарного исследования // Гуманитарная информатика. 2007. Вып. 3. С. 54–72.
13. Седых И.А. Обзор ключевых отраслей и рынков «Индустрия компьютерных игр-2020» // НИУ ВШЭ, 2020.
14. Архипов В.В. Виртуальное право: основные проблемы нового направления юридических исследований // Правоведение, 2013. №2 (307). С. 93–114.
15. Архипов В.В. Виртуальные миры и многопользовательские ролевые онлайн-игры в юридической теории и практике // Медиафилософия X. Компьютерные игры: стратегии исследования. СПб. : Издательство Санкт-Петербургского философского общества, 2014. С. 105–117.
16. Castronova, E. The Right to Play // New York Law School Law Review, 2004. 49 (1). P. 185–210.
17. Очеретяный К.А., Колесникова Д.А. Эпистемологические функции компьютерных игр // Вестник ПНИПУ. Культура. История. Философия. Право, 2018. №2. С. 27–38. DOI: 10.15593/perm. kipf/2018.2.02.
18. Грязнова Е.В., Самохвалова Н.В., Сухарева Н.Б. Компьютерные игры в развитии дошкольников: достоинства и недостатки // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования, 2020. №7 (49). С. 205–211.
19. Voiskounsky A.E. On the Psychology of Computer Gaming // Психология. Журнал Высшей школы экономики, 2015. Т. 12. №1. С. 5–12.
20. Ельникова О.Е., Комлик Л.Ю., Фаустова И.В. Компьютерные игры как фактор агрессивности студентов в эпоху цифровизации // Мир науки. Педагогика и психология, 2021. №3
21. Тулегенова А.Г. Компьютерные игры как фактор формирования аддиктивного поведения студентов // Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского. Серия «Проблемы педагогики средней и высшей школы». 2014. Т. 27 (66). №4. С. 107–118.
Russian-Asian Law Journal is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Russian-Asian Law Journal allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).