SOME ASPECTS OF THE FORMATION OF ANTI-TERRORIST IDEOLOGY IN THE YOUTH ENVIRONMENT

УДК 347:349.2 ББК 67.405.02

  • M.A. Starodubtseva Altai State University Email: starodubzewa@gmail.com
Keywords: terrorism, extremism, counter-propaganda, civic-patriotic work, educational activity, persuasive effect, semantic settings

Abstract

The priority task of the state and education as a social institution of directed transmission of the valuesof civil society to the youth environment is the development of each young person not only as a highlyqualified professional, but also as a citizen. The problem of organizing counteraction to terrorist activitiesand other destructive phenomena in educational institutions today seems more relevant than ever. But atthe present stage of development of the political and socio-psychological life of our society, there is actuallyno popularization of technologies that will give tools to those who are the bearers of social and state values(official representative of the authorities, journalist, teacher, lecturer), and which, in fact, will work on theformation of social attitudes cultivated by society and the state as positive. Often, those who are entrustedby the state and society with the functions of forming value orientations simply do not know how exactlythey should influence young people. In order for the state and society to be able to resist the negativeinfluences that are now more and more aggressively affecting young people, it is necessary to develop impacttechnologies focused on a persuasive effect, to understand what exactly and at what stages of personalitydevelopment can be formed and cultivated. as an integrated universal and personal value.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Абакумова И.В., Кагермазова Л.Ц. Смысловые коммуникации в учебном процессе: теория и технология направленной трансляции смыслов в обучении. Нальчик, 2008. С. 112–144.

Психология формирования антитеррористических ценностей студентов современного университета : учебник / под ред. И.В. Абакумовой, П.Н. Ермакова. М., 2013. С. 85–92.

Абакумова И.В., Кагермазова Л.Ц. Смыслообразование как фактор инициации ценностносмысловых установок в процессе формирования антиэкстремистской идеологии // Психология в вузе : научно-методический журнал. 2011. №5. С. 10–23.

Абазов К.М. Проблема использования современных информационно-коммуникационных технологий международными террористическими организациями // Вопросы безопасности. 2018. №3.С. 1–9.

Авдеев В.А., Авдеева О.А. Преступность террористического характера и экстремистской направленности в РФ: состояние и тенденции правового регулирования // Российский судья. 2018. №8.С. 18–23.

Баева И.А. Психология безопасности: история, становление, перспективы // Национальный психологический журнал. 2007. №1 (2). С. 65–69.

Каракозов Р.Р. Организация смыслопоисковой активности человека как условие осмысления жизненного опыта // Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии / под ред. Д.А. Леонтьева, В.Г. Щур. М., 1997.

Кравцова А.В. Участие СМИ в становлении личности безопасного типа поведения // Обеспечение безопасности жизни. 2006. №12. С. 24–28.

Клочко В.Е. Системная детерминация мыслительной деятельности на стадии ее инициации //Сибирский психологический журнал. 1997. Вып. 5. С. 19–26.

Обрывко Е.И., Стародубцева М.А., Саенко А.А. О некоторых аспектах повышения правовой культуры в вопросах профилактики экстремизма и идеологии терроризма в образовательной среде //Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2020. №11. С. 81–84.
Published
2022-06-30
How to Cite
Starodubtseva M. SOME ASPECTS OF THE FORMATION OF ANTI-TERRORIST IDEOLOGY IN THE YOUTH ENVIRONMENT // Russian-Asian Law Journal, 2022, № 2. P. 44-48 DOI: 10.14258/ralj(2022)2.8. URL: http://ralj.ru/article/view/%282022%292.8.
Section
RUSSIAN LAW: HISTORY AND MODERNITY