ANALYSIS OF THE ROLE OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION PROGRAMS IN PREVENTING THE SPREAD OF EXTREMISM AND TERRORISM IN THE EDUCATIONAL SPHERE AND YOUTH ENVIRONMENT

УДК 347:349.2 ББК 67.405.02

  • M.A. Starodubtseva Altai State University Email: starodubzewa@gmail.com
Keywords: terrorism, extremism, additional professional education, civic-patriotic work, educational activity, digital interaction, coordination center

Abstract

The problem of organizing counteraction to terrorist activity and other destructive phenomena ineducational institutions today seems more relevant than ever. Throughout the country, there has been anincrease in the statistics of acts of the use of firearms or cold steel in educational institutions (acts of schoolshooting), as a result of which the level of anxiety is growing among students and teachers of educationalorganizations who do not have the opportunity or do not know the rules of behavior in such emergencysituations. It can be noted that in the future, such actions can lead to the undermining of the spiritual andmoral bonds of society, the weakening of Russia in the domestic political and international arena. Today, within the framework of the hybrid-information war, a massive attack is being carried out on one of the mostimportant social institutions — education.It should be noted that the scientific and methodological support of activities to counter the ideology ofterrorism does not fully meet the real needs of practice and needs to be further improved. And in the contextof transferring, in particular, the education system, to remote rails, this problem becomes more relevantthan ever.It is the network of universities that can become the flagship for the formation of an anti-terroristideology and skills to counter terrorism and near-terrorist destructive phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Мухаметзянова Ф.Ш., Гильмеева Р.Х. Организация мониторинга дополнительных образовательных программ в сфере противодействия идеологии экстремизма и терроризма // Казанский педагогический журнал. 2016. №3 (116).

Нерсисян Г.В., Валитова Е.Р. Образовательные программы как позитивная практика подготовки кадров в области профилактики терроризма и экстремизма. Типовые программы Минобрнауки России. Опыт НЦПТИ // Обзор НЦПТИ. 2020. №2 (21).

Абазов К.М. Проблема использования современных информационно-коммуникационных технологий международными террористическими организациями // Вопросы безопасности. 2018. №3.

Овчинский В.С. Кибермафия становится глобальным игроком. URL: https://zavtra.ru/blogs/kibermafiya_stanovitsya_global_nim_igrokom/.

Бутусова Л.И. К вопросу о киберпреступности в международном праве // Вестник экономической безопасности. 2016. №2.

Чернядьева Н.А. Понятие «Международный терроризм» в международных соглашениях ООН //Вестник СГЮА. 2012. №4 (87).

Greene А. Terrorism definition: one size fits all? // International and comparative law. 2017. №66 (2).

Рарог А.И. Уголовный кодекс России против терроризма // Lex Russica. 2017. №4 (125).

Авдеев В.А., Авдеева О.А. Преступность террористического характера и экстремистской направленности в РФ: состояние и тенденции правового регулирования // Российский судья. 2018. №8.

Обрывко Е.И., Стародубцева М.А., Саенко А.А. О некоторых аспектах повышения правовой культуры в вопросах профилактики экстремизма и идеологии терроризма в образовательной среде //Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2020. №11.
Published
2022-02-25
How to Cite
Starodubtseva M. ANALYSIS OF THE ROLE OF ADDITIONAL PROFESSIONAL EDUCATION PROGRAMS IN PREVENTING THE SPREAD OF EXTREMISM AND TERRORISM IN THE EDUCATIONAL SPHERE AND YOUTH ENVIRONMENT // Russian-Asian Law Journal, 2022, № 1. P. 46-50 DOI: 10.14258/ralj(2022)1.7. URL: http://ralj.ru/article/view/%282022%291.7.
Section
RUSSIAN LAW: HISTORY AND MODERNITY